Tesla Modell Y en folkbil?
Nedan är lite åsikter från en kille som meckar mycket med Teslabilar. Fredrik är mycket kunnig och intressant att lyssna på. Han säger bland annat att den är lättskruvad så som en folkbil ska vara. Drar parallell till Volvo 740 som är känd som lättmekad, robust och familjevänlig.
Mekanikern Fredrik Grufman (MED)
16:20
"Jag skulle säga att sen Model Y kom på marknaden och Model 3 kom på marknaden så har det blivit en modern bil. De här gamla elbilarna från 2013 var ju bara,, de var ju naturligtvis banbrytande på sin tid, men de var inte speciellt modernt konstruerade under under huvuden även om de hade vissa delar som var moderna. Så min erfarenhet är att det är otroligt bra bilar. Köper du en ny Tesla eller en lätt begagnad Tesla idag så är det bland det bästa du kan köpa. Och jag tycker inte man ska uttrycka sig bombastiskt riktigt, men det var någon som hade skrivit i någon rubrik att Tesla Model Y är världens bästa bil. Ja.
Ja, det finns säkert någon annan bil som är lite bättre men eh..."
"Jag har ju själv påstått att Model Y är ju Sveriges nya familjebil. Sveriges nya Volvo 740. Och det är så.,, Jag tycker man ser dem överallt. Och det är bra kvalitet. Det finns kanske lite att jobba på, och jag tycker personligen att man behöver jobba mer på garantierna.
Elbilar går långt. Eh, och ska vi verkligen ingjuta förtroende i elbilarna så måste tillverkarna också erbjuda långa garantier framförallt på batterierna. Och de tycker jag i dagsläget är inte tillräckligt långa.
Det räcker inte med 20.000 mil. Vi behöver 40.000 mils garantier. Det räcker inte med åtta år. Vi ska ha 15 eller 18 års garanti på batterierna. Om man nu påstår att elbilarna är så bra, ja då borde det väl inte vara något problem att ge schyssta garantier." Fredrik Grufman
//Hoppar lite //
18.00
"Dels hur man integrerar alla de här datasystemen som finns i alla moderna bilar. Tesla har ju redan sen 2013 valt en modell där man kan få uppdateringar via sitt wifi som gör att bilen uppdateras och får nya funktioner löpande. Och det gör att alla databoxar i bilen uppdateras samtidigt.
Du behöver alltså inte gå in till en verkstad för att få dina databoxar uppdaterade. Men där om vi tittar på en av världens största biltillverkare idag som är Ford Motor Company. När du ska uppdatera deras databoxar då kan du få sitta flera timmar med bilen hos en bilverkstad. Det kostar tusentals kronor och det är 30-40 databoxar som kanske ska uppdateras och det ska uppdateras i en viss ordning och det ska göras liksom på olika sätt.
Medans Teslarna där kan vilken användare som helst, där kan du eller jag som har appen, vi får ett liten notifiering att det finns en ny programvara till bilen. Så trycker vi bara "ja", "aktivera" och då läses den här nya programvaran in i bilen och bilen blir uppgraderad med nya säkerhetsfunktioner eller nya så att säga funktioner på olika sätt och vis. Och det här som de kallas för OTA, alltså Over The Air update, det är ju någonting som Tesla har bemästrat till fulländning sen de släpptes in i första bil 2013. Och det är någonting som svenska biltillverkare och europeiska biltillverkare fortfarande inte bemästrar.
Det är någonting som är fullständigt revolutionerande. Det andra är att man har i bilen så har man hela diagnossystemet för bilen inbyggt i bilens skärm, vilket innebär att vem som helst, även du eller jag som om vi är vanliga hobbymekaniker, vi kan alltså byta ut komponenter i bilen utan att behöva bege oss till en Teslaverkstad för att få olika delar inprogrammerade.
Om vi vill till exempel byta ett värmepaket eller om vi vill byta en elhissmotor eller vad som helst som har gått sönder som kanske kräver en inprogrammering eller en kalibrering, så är det ju nästan i alla fall så att du kan göra det helt själv utan några som helst konstigheter. Och det är helt revolutionerande.
Så att det finns en hel del sätt som som Tesla ska saluteras för tycker jag. De har verkligen man man inser att de har haft väldigt väldigt fin rådgivning i början av sin karriär där där människor med lång erfarenhet inom bilbranschen har sagt till ledningsskiktigt inom Tesla, att det här måste ni göra redan från början. Ni måste bygga. gör inte samma visstag som vi har gjort för ni kommer aldrig komma ur det.
Utan bygg era era bilar med den här typen av liksom teknologi och så vidare redan från början så att så att ni så att ni har en modern plattform att stå på. Sen kan man ju ha åsikter om kvalité och så vidare på vissa av de här Tesla bilarna. De var kanske inte så bra i början. Men själva grundtänket, grundkonceptet där man där vanliga kreti och pleti kan liksom göra egna programmeringar och servicemanalerna ligger fritt på nätet, kostar ingenting för vem som helst och bara gå in och se elscheman och så vidare.
Det finns ingen annan biltillverkare som har det här Jag skulle vilja påstå att Tesla är den mest lättskruvade bilen som finns idag. Reservdelskatalogen finns online.
Servicemanalerna finns online. Du har diagnosverktyg så du kan felsöka din bil. Finns redan i din bil. Och i princip inga fall så behöver du ta, det finns undantag men i princip inga fall så behöver du ta din bil till en Teslaverkstad för att reparera det. Och jag jag kan verkligen uppmana människor att läsa in sig på de här manualerna för att för att faktiskt förstå hur bra system som finns i bilarna. Så att en riktig folkbil måste jag säga. Riktig
folkbil." - Fredrik Grufman
>> Tror du många andra av de etablerade biltillverkarna i världen har har tagit mycket intryck av Tesla och kanske till och med inspirerats? <<
>> Jag tror att eh,, jag tror att till exempel Polestar de har ju försökt att få sina datasystem att fungera. Vi har ju läst om till exempel Polestar Ex90, eller heter den Volvo X90? Det är väl nästan samma företag. Eh, de har de har försökt de har försökt men de är inte där.
Alltså på när det gäller tech så leder ju Tesla och har ju lett under lång lång tid. Eh, och det är ja, alltså systemen fungerar, de är extremt robusta och det är branschens bästa system. Jag menar med med appen i telefonen till exempel eller hur man inte har något man har ju ingen nyckel till bilarna längre utan man har sin telefon och sen så är det bra med det. Jag menar jag som jobbar i en bilverkstad, jag vet jag varje vecka så programmerar jag in nya nycklar till folk som har tappat bort sina nycklar. Och jag menar det går på 3 4 5 6 7 8000 kr och sätta in nya fjärkontroller till moderna bilar idag.
Jag menar Tesla, jag menar det går ju i din telefon och skulle det vara så att du inte vill använda telefonen utan du vill använda de här kreditkorten som man får när man kör bilen och du har råkat tappa bort kreditkorten. Ja men köp nya kreditkort kostar 200 spänn och du kan programmera in dem själv. Det är bara att blippa och trycka på programmera så är det klart. Så att eh det är en det är en det är en ny värld. Det är en ny värld. >> Fredrik Grufman
Källa:
Teslastrejken firar två år – "Bränt 100 miljoner – resultatlöst"
27 okt. 2025
YouTubekanal: Riks
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar